معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در زمستان با پوشیدن یک لباس بیشتر در منزل ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی خواهد شد و با فرهنگسازی در این زمینه حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب گاز کمتر مصرف می‌شود.

کاهش مصرف ۸۰ میلیون متر مکعب گاز با ۱۰ درصد صرفه‌جویی

به گزارش قدس آنلاین، آلودگی هوا دیگر کلاف سر درگمی نیست که ندانیم از کجا نشات می گیرد، سوخت، منابع متحرک و صنایع غیر استاندارد عاملان اصلی آلودگی هوا هستند که در این میان مصرف مازوت در نیروگاه ها در زمستان به علت بالا رفتن مصرف گاز در مصارف خانگی و شهری بر این وضعیت دامن می زند، سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس رسالتی که دارد علت آلودگی در همه کلانشهرها را به تفکیک مشخص و برای هر کدام از آنها راهکارهای جداگانه ای ارائه کرده که دستگاه های متولی باید نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.

در حالیکه بزرگترین تولید کننده نفت و گاز دنیا هستیم اما در زمستان برای تامین گاز صنایع و نیروگاه ها دچار مشکل می شویم،  برای جلوگیری از خاموشی کشور و قطع نشدن برق به مصرف مازوت روی می آوریم،  این در حالیست که نگاه دولت ها بر این است که همه کشور زیر پوشش گاز قرار گیرد که مسعود تجریشی معتقد است به نظر می رسد این قانون باید بازنگری شود.

وی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار محیط زیست ایرنا افزود: با توجه به شرایط کنونی به نظر می رسد باید بحث آلودگی هوا،  مازوت سوزی،  نداشتن برق،  عدم سرمایه گذاری بر روی نیروگاه ها، ‌ برخی سیاست گذاری ها مانند تحت پوشش قرار گرفتن تمام کشور از گاز بازنگری شود، چرا باید پوشش گاز را سراسری کنیم تا مردم در سیستم گرمایشی به جای برق از گاز استفاده کنند بعد به آنها بگوییم که گاز نداریم.

تجریشی اظهار داشت: بر این اساس در چندین لایه نیاز داریم که یک بازنگری در سیاست گذاری ها انجام گیرد؛ یکی اینکه چه اندازه بر روی گاز سرمایه گذاری کنیم یعنی گرمایش و انرژی ما چه اندازه بر اساس گاز و چه اندازه بر اساس برق باشد، آیا همه نقاط باید مانند هم باشند یا نیاز به الگوی متعددی داریم که همه اینها نیاز به بازنگری دارد.

تجریشی ادامه داد: دوم اینکه ۲۰ تا ۲۵ درصد از نفت تولیدی به مازوت و گازوییل تبدیل می شود، البته فکر می کنیم که ارزش اقتصادی ندارند در حالی برخی کشورها از همین مواد سوخت هواپیما تولید می کنند پس دارای ارزش اقتصادی زیادی هستند، بنابراین باید وزارت نفت نسبت به مازوت، گازوییل و استاندارد کردن آنها فکری کند چون سیاستگذاری سبد سوخت کشور وظیفه ذاتی وزارت نفت است، ‌ همچنین وظیفه وزارت نیرو به عنوان بهره بردار این است که سوخت استاندارد از وزارت نفت طلب و تجهیزات و صنایع خود را استاندارد کند.

وی تاکید کرد: اگر وزارت نفت نمی تواند سوخت استاندارد تولید کند می تواند سوخت مورد نیاز را وارد کند و یا برای ارتقاء فناوری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده کند، به هر حال به عنوان متولی تامین سوخت کشور باید فکری برای این مساله کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: قانون سازمان محیط زیست را مکلف کرده تا با این روند برخورد کند و در این راستا به طور مرتب با دو وزارتخانه مکاتبه می کنیم شاید هر هفته با دو وزیر مربوطه مکاتبه داریم، همچنین به استان ها اعلام کردیم که سوخت را به طور مداوم پایش کنند.  

وی تاکید کرد: بر اساس قانون، نیروگاه هایی که خارج از مراکز مسکونی قرار دارند اگر چاره ای نداشته باشند می توانند تا زمانی که هوای اطراف آنها تا حد استاندارد باشد از مازوت به عنوان سوخت استفاده کنند اما اگر از حد استاندارد بگذرد دیگر نمی توانند استفاده کنند، اما نیروگاه هایی که در مراکز کلانشهرهایی مانند کرج، اصفهان و تهران قرار دارند طبق دستور قضایی اجازه مصرف سوخت غیر استاندارد ندارند. در این روند اتفاقی که می افتد این است که وقتی از مصرف سوخت مازوت جلوگیری می شود مازوت ها می مانند که یا باید صادر شوند و یا وزارت نفت آنها را به صنایع کوچک تر بدهد، بنابراین این روند باید ریشه ای حل شود.

تجریشی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای همه شهرها برنامه سیاهه آلودگی هوا تهیه کرده و در اجرای آنها حتی به دستگاه های اجرایی کمک می کند، مثلا اجازه نمی دهیم مالچ نفتی پخش شود اما کار وزارت نفت و یا نیرو را که دیگر نمی توانیم انجام دهیم.

وی اظهار داشت: روزانه حداکثر حدود یک میلیارد متر مکعب گاز در کشور تولید می شود که از این میزان ۸۴۵ میلیون متر مکعب آن برای صنعت، ‌ شهری و اداری در نظر گرفته شده که از این میزان ۴۵۰ میلیون متر مکعب نیاز نیروگاه ها و صنایع است،  بقیه ۴۰۰ میلیون متر مکعب به خانگی و شهری می رسد، حال در فصل سرد سال زمانی که مصرف بالا می رود مثلا به ۶۰۰ میلیون متر مکعب می رسد برای جلوگیری از قطعی گاز خانگی باید گاز مورد نیاز از جای دیگری تامین شود که قطعا از صنایع و نیروگاه ها کم می شود، در این صورت نیروگاه ها برای جبران کمبود سوخت از مازوت استفاده می کنند.

تجریشی تاکید کرد: در حالیکه با پوشیدن یک لباس بیشتر در منزل می توان تا ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرد، یعنی در این حالت نیروگاه ها ۱۰ درصد بیشتر می توانند از گاز استفاده کنند که این یعنی کمتر آلوده شدن هوا، این ۱۰ درصد یعنی حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود که این میزان پنج فاز تولید سوخت که اگر فرهنگ سازی شود تا این حد می توان در مصرف گاز صرفه جویی کرد.

وی گفت: اما متاسفانه دستگاه ها بیشتر دنبال این هستند که عرضه را افزایش دهند و روی تقاضا کار نمی کنند که این روال به محیط زیست کشور ضربه وارد می کند، در کنار آن دولت هم با بیمار شدن مردم باید هزینه کند که همه اینها ضرر بر اقتصاد ملی است.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.